FEBRUARI REA: 25% rabatt + fri frakt med koden ‘enwex25’

Köpvillkor

Köpvillkor

Du kan beställa varor av oss på Enwex AB genom vår E-handel eller via E-post till info@enwex.se.

Enwex är ett svenskt företag. Via vår e-handel www.enwex.se kan du beställa varor till adresser inom Sverige. Vi ingår endast avtal med myndig person samt med juridisk person. Vi reserverar oss för eventuella tryckfel i vår katalog. Av trycktekniska skäl kan färgavvikelser förekomma.
* Offentliga förvaltningar, större organisationer eller liknande med ofta förekommande beställningar kan kontakta vår kundservice för beställning.

Postadress:
Enwex AB,
Mejerivägen 5
SE-441 73 Sollebrunn
Organisationsnummer: 559201-4376

Allmänt
När du bekräftar din order åtar du dig att betala för de varor du köper. Vid beställning träffas avtal när du får en orderbekräftelse ifrån oss. En orderbekräftelse skickas till din registrerade mejladress omgående.

Beställning
som innehåller kompletterande information och/eller begäran om ny kreditlimit etc. tar längre tid att behandla. Den bekräftas senast inom 24 timmar efter lagd beställning. I de fall när beställningen är lagd vardagar efter kl. 16:00 eller på en helgdag, dröjer det till nästkommande vardag innan ordern behandlas och orderbekräftelsen skickas. Beställda produkter förblir Enwex AB:s egendom till dess att de är betalda till fullo. Vi reserverar oss mot slutförsäljning och förbehåller oss rätten att restnotera eller annullera beställningar på varor som är slut i lager.

 

QLIRO

Qliro är HANDLARENS betalningsleverantör och hanterar betaltransaktioner i kassan. När du väljer Swish ser du därför att betalmottagaren är Q*HANDLAREN, vilket betyder att det är Qliro som är mottagare av pengarna för köpet och hanterar betalningen åt HANDLAREN.

 

Priser och betalsätt

Priser
Våra priser anges i svenska kronor (SEK) exklusive moms i samtliga kanaler. I vår e-handel kan du enkelt ställa om priserna till inklusive moms genom att klicka i att du är privatkund. Priserna gäller tills vidare. För produkter som ingår i olika kampanjer gäller priserna under aktuell kampanjperiod.
Efter mottagen och bekräftad beställning kan pris endast ändras på grund av omständigheter som vi inte råder över (t.ex. höjda skatter, valutaförändringar etc.) samt vid uppenbara felaktigheter i det angivna priset.

Faktura
Via alla våra kanaler kan juridisk person (företag, myndigheter etc.) välja att betala mot faktura. Vid ansökan om faktura görs en sedvanlig kreditupplysning. Denna kan innebära att vi kräver förskottsbetalning. Fakturan skickas separat från försändelsen till registrerad fakturaadress och ska vara betald inom 20 dagar. Betalas fakturan efter förfallodagen debiteras dröjsmålsränta som motsvarar den vid varje tid gällande referensräntan plus 8 procentenheter. Påminnelseavgift debiteras med 60 kr.
Då vi värnar om miljön önskar vi gärna att sända en pdf-faktura till din e-postadress. Denna registrerar du enkelt i samband med din beställning.

Kortbetalning
Handlar du via vår e-handel har du möjlighet att betala med kort via Stripe. Du kan betala med korttyperna VISA eller Mastercard. Efter att du har bekräftat ditt köp i kassan kommer du att få ange dina kortuppgifter inklusive din CVC-kod. Transaktionen sker med SSL-kryptering vilket innebär att ingen obehörig kan se dina uppgifter. Enwex AB har inte tillgång till dina kortuppgifter och kan heller inte lagra dessa. Vi accepterar inte kort som är utfärdade av utländsk bank.

Förskottsfaktura
I de fall du önskar förskottsbetala din beställning kontaktar du vår kundservice som tar emot din beställning och tillhandahåller den information du behöver för att genomföra förskottsbetalningen.

 

Leveransinformation och fraktkostnad

Leveranstid och fraktkostnad
Vår normala leveranstid på lagerförda produkter ligger på ca 3–6 arbetsdagar efter mottagen och bekräftad beställning. Leveransen sker vardagar kl. 7:00–16:00 till en DHL Servicepoint. Vi levererar produkterna ifrån vårt centrallager i Sollebrunn. Datum för transport av din försändelse finns angivet på orderbekräftelsen som du får via angiven mejl.

Leveransen sker med transportbolaget DHL Freight Servicepoint vars fraktvillkor gäller. Läs villkoren här.

I de fall du som företagskund har ett eget transportbolag/avtal är leveransvillkoret FCA (Free Carrier/Fritt avlämnat till köparens transportör vid vårt lager). Vi bokar då transporten med önskat transportbolag på ditt kundnummer och du som vår kund ansvarar själv för transportförsäkring och transportskadereglering. Ange denna informationen i samband med ditt köp i kassan på webben eller i samtal med vår kundservice.

Beställning som överskrider 1 500 SEK, levereras fraktfritt.
Order upp till 1499 SEK debiteras med 150 SEK i fraktavgift.

Hinder hos kunden i samband med leveranstillfället
Paketet ligger kvar hos ombudet i 14 dagar från dess att du fått din avisering. Efter tre påminnelser skickas det tillbaka till DHL för vidare instruktioner från avsändaren.

Leverans
Våra leveranssätt varierar beroende på godsets storlek (volym och vikt). Vi förbehåller oss rätten att välja det sätt som passar din beställning bäst.

Leverans till företag med eget fraktavtal samt tyngre och större gods (över 20 kg och/eller över 1,5 m) levereras till angiven leveransadress.

Leverans sker till registrerad adress, gatuplan, vardagar kl. 8:00–16:00. Avisering sker innan. Finns ingen på plats som kan ta emot leveransen kommer Fraktbolaget att kontakta dig för att boka en ny utkörning. Vid eventuell ny utkörning har Enwex rätt att debitera dig för uppkomna kostnader.

Leveransförsening
Vi försöker alltid att leverera de produkter som du har beställt vid utlovad tid. Om vi inte kan leverera inom avtalad tid kommer vi så snart som möjligt att informera dig om anledningen till förseningen och upplysa dig om en ny leveranstidpunkt. Du hittar information om aktuell leveranstid per enskild produkt på enwex.se.

Meddelanden om eventuella avvikelser från den presenterade leveranstiden får du i samband med orderbekräftelsen, alternativt i efterhand via telefonsamtal eller e-mail. Skulle någon av produkterna du beställt ha en avsevärd längre leveranstid än övriga produkter på din order kan vi i vissa fall välja att delleverera din beställning. Om leveransen dröjer utan att vi självmant har lämnat dig information enligt ovan ber vi dig kontakta oss omgående så att vi kan undersöka orsaken till dröjsmålet. Som kund behöver du aldrig betala mer än den ursprungligt angivna fraktkostnaden. Om ett eventuellt dröjsmål är av väsentlig betydelse för dig kan du ha rätt att häva köpet. Meddela oss omgående vid försening om det är särskilt viktigt för dig att du erhåller produkterna inom viss tid.

Transportskador och felexpediering
Företag/Juridisk person: Vid synlig skada på emballaget vid leveranstillfället måste detta anges till Fraktbolagets chaufför och på fraktsedeln innan försändelsen kvitteras. För att reklamationen mot transportbolaget ska kunna hanteras korrekt måste du spara emballaget, adresslappen samt eventuell pall som kom med den fraktskadade försändelsen.

Om produkten har blivit skadad under transporten, dvs. har en dold skada, bör det anmälas omgående till vår kundservice, dock senast inom 5 dagar efter mottagen försändelse. Vid anmälan behöver vi en bild på skadan, både på emballage och produkt. Vi kommer att ombesörja en ny leverans kostnadsfritt för dig som kund så att du får en felfri produkt.

Privatperson/Konsument: Om produkten är fraktskadad vid leveranstillfället, behöver du anmäla det omgående vid uthämtning hos DHL Servicepoint. För att Enwex ska kunna reklamera skadan behöver vi anmäla transportskadan till fraktbolaget inom 1–5 dagar. För att kunna reklamera kollit på grund av transportskada behöver du alltså hämta ut det inom denna tid. Vi kommer att ombesörja en ny leverans kostnadsfritt för dig som kund så att du får en felfri produkt.

För att vår reklamation mot Fraktbolaget ska kunna hanteras korrekt måste du fotografera skadan och sända in till oss via mejl. 

Force majeure
Enwex är inte ansvariga för skada eller försening som beror på lagbud, myndighetsåtgärd, mobilisering, krigshändelse, beslag, valutarestriktion, systemfel, fel eller inskränkning i leverans från underleverantör, strejk, lockout, bojkott, blockad eller annan liknande omständighet som antingen hindrar eller försvårar Enwex´s fullgörande i sådan grad att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.

Ångerrätt/Öppet köp i 14 dagar
Du har 14 dagar på dig att ångra ett köp hos oss på Enwex. Meddela oss inom 14 dagar efter mottagen leverans genom att kontakta vår kundservice  på mejl eller telefon. Om du ångrar ditt köp och vill lämna tillbaka varan får du pengarna tillbaka men du behöver själv ombesörja frakten tillbaka till Enwex. 

Ångerrätten gäller inte vissa produkter:
• Måttbeställda produkter.
• Specialframtagna produkter, såsom färg eller produkter som inte ingår i vårt ordinarie sortiment.

Du har rätt att öppna förpackningen och undersöka varan i den utsträckning som krävs för att bedöma om du är nöjd med den. Om du väljer att ångra ditt köp och returnera varan måste den vara i väsentligen oförändrat skick. Om varan är undersökt mer än vad som anses tillräckligt och/eller är skadad, har vi rätt att göra en värdeminskning på upp till 100%. Alla eventuella tillbehör måste finnas med vid returen. Tänk på att emballera varan väl – eftersom du ansvarar för returfrakten till oss.

Originalförpackningen
är alltid det bästa skyddet. Om du ångrar din beställning eller delar av den och önskar returnera, se mer under Returinformation.
Ett tips inför större beställningar!
Om du avser att göra en stor beställning, exempelvis ett flertal av samma produkt, underlättar det om du beställer hem ett provexemplar först. Då vet du att varan motsvarar dina förväntningar när du lägger den totala beställningen. Frågor? Kontakta vår kundservice så får du svar direkt.

Återbetalning
En återbetalning/kreditering sker alltid till det ursprungliga betalsättet. Detta sker normalt inom 14 arbetsdagar från det att vi har mottagit ett meddelande ifrån dig som kund, och att vi har fått och godkänt returen.

Returinformation
Hur returnerar jag?

Om du ångrar ditt köp inom 14 dagar och vill lämna tillbaka varan får du pengarna tillbaka men du behöver själv ombesörja frakten tillbaka till Enwex. Vid en retur tar vi 150 SEK i returavdrag. 

Vid skada eller felaktig produkt -kontakta vår kundservice inom 14 dagar efter mottagen leverans för att meddela att du avser göra en retur samt för att få en returfraktsedel utskickad. Ytterligare instruktioner kring hur du går tillväga medföljer brevet med returfraktsedeln. När du använder vår returfraktsedel står vi för returfrakten, kostnaden för varan kommer att återbetalas till det ursprungliga betalsättet.

Returer skickas till vår returadress nedan. Bor du i närheten av Sollebrunn kan du även lämna in produkten till vårt centrallager (vardagar 7:30–16:00). Vi löser inte ut paket mot postförskott.
När du ska göra din retur tänk på att du står för risken om produkten skadas när den fraktas tillbaka till oss, se därför till att varan är väl förpackad i sitt originalemballage. Vid retur rekommenderar vi dig att använda ett transportemballage för att på så sätt ge extra skydd åt produkten. Varan ska vara komplett, vilket innebär att alla tillbehör ska gå med i returen.

Returadress
Enwex AB
Mejerivägen 5
441 73 Sollebrunn

Garanti och reklamation
Enwexs mål är att du ska känna dig trygg med dina produktval hos oss. Vi erbjuder dig minst 3 års garanti på samtliga produkter ur vårt sortiment (gäller från och med januari 2023). 

Garantin gäller funktionsfel och tillverkningsfel som uppkommer under garantitiden. Garantin gäller inte fel som uppstår vid onormalt slitage eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende.

Definition av våra köpvillkor
Enwex AB välkomnar alla, både företag och konsumenter som kunder. Avtal som ingås med juridisk person utgår ifrån Köplagen (KöpL) samt ovanstående köpvillkor. I de fall ett separat avtal krävs, skrivs det i samband
med den aktuella förhandlingen enligt de då gällande principerna. Avtal som ingås med konsumenter utgår ifrån ovanstående köpvillkor som är ett komplement till Konsumentköplagen (KKL) samt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (LDA) som är tvingande lagar som vi arbetar efter. Vid eventuella tvister är vår målsättning att alltid komma fram till bästa möjliga lösning på det inträffade. Vid en eventuell tvist hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) följer vi alltid den rekommendation som ges av ARN. Du som konsument kan även vända dig till:

ARN: Allmänna Reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se

Som konsument har du även lagstadgad reklamationsrätt i 3 år gällande ursprungliga fabrikationsfel. Läs mer om din reklamationsrätt på www.konsumentverket.se

Om du önskar reklamera din produkt ber vid dig kontakta oss så snart som möjligt eller helst inom två månader från det att du upptäcker felet på produkten. Enwex undersöker produkten och avgör om problemet omfattas av garantin. Om så är fallet kommer vi reparera den defekta produkten, ersätta den med en likadan eller likvärdig produkt eller häva köpet. Vi står för de kostnader som uppkommer i samband med reparationen alternativt utbyte av produkt, såsom eventuell fraktkostnad.

Kapprumsmöbler och inredning

Kapprumsmöbler och inredning för kontoret, offentliga miljöer och hemma hos dig.

I över 50 år har Enwex producerat och levererat möbler och inredningar för kapprum och klädförvaring till kontoret, i offentliga miljöer och hemma hos dig som gillar smakfull ordning och reda. Våra möbler och kapprumsinredningar bygger på standardiserade enheter och konstruktioner som gör att vi enkelt kan skräddarsy lösningar som möter upp till just dina behov av klädförvaring.

Hållbarhet

Miljö & kvalitet

På Enwex tillverkar vi kapprumsmöbler som bidrar till en bra innemiljö för människor samtidigt som de genom en säker och hållbar produktion ger minsta möjliga klimatavtryck. Vi sätter på riktigt alltid kvalitet och miljö i centrum. Hög kvalitet ger oss nöjda kunder som använder våra produkter under lång tid innan det är dags för återvinning.

–Vi levererar rätt vara i rätt tid till rätt kvalité, helt enkelt.

Om Enwex

Kapprums möbler och inredning för kontoret, offentliga miljöer och hemma hos dig.

I över 50 år har Enwex producerat och levererat möbler och inredningar för kapprum och klädförvaring till kontoret, för offentliga miljöer och hemma hos dig som gillar smakfull ordning och reda. Våra möbler och kapprumsinredningar bygger på standardiserade enheter och konstruktioner som gör att vi enkelt kan skräddarsy lösningar som möter upp till just dina behov av klädförvaring.

Hållbarhet

Miljö & kvalitet

På Enwex tillverkar vi hallmöbler och inredning som vi menar både bidrar till en bra inne- och utemiljö bl a genom en säker och naturvänlig produktion med minsta möjliga utsläpp i naturen. Vi sätter på riktigt alltid kunden i centrum och arbetar tillsammans ständigt för att få fortsatt nöjda kunder och lönsamhet i verksamheten. Eller som vi säger på Enwex –Rätt vara i rätt tid till rätt kvalité, helt enkelt.

HAR DU FRÅGOR?

				
					console.log( 'Code is Poetry' );